Tips om beter online gevonden te worden

Tips om beter online gevonden te worden. Mooie website maar geen bezoekers en al helemaal geen kopers? InterWens is al meer dan 15 jaar actief in onlinemarketing wij geven jouw graag tips om beter online gevonden gevonden te worden. Met deze tips kan je zelf aan de slag. Mocht je na het lezen van de tips vragen hebben bel ons gerust voor een advies gesprek. InterWens heeft voor ieder budget een passend linkbuilding pakket. Kijk voor ons aanbod op InterWens.nl.

Laat InterWens jouw zoekpositie binnen Google verbeteren en krijg meer bezoekers >> meer klanten >> meer omzet

1) Zorg voor een Sterke Basis

Voordat je begint met linkbuilding, zorg ervoor dat de basis van je website solide is. Hoewel je website niet perfect hoeft te zijn, moet de inhoud en technologie wel van hoge kwaliteit zijn. Houdt rekening met de volgende punten:

  • Creëer inhoud die relevant is;
  • Zorg voor een gebruiksvriendelijke website structuur die gemakkelijk te navigeren is;
  • Let op de snelheid van je website: een trage website is slecht voor je online vindbaarheid. Gebruikers verlaten je site af als ze te lang moeten wachten bij het laden van je website. Zoekmachines zien dit ook als een slecht teken. Test de snelheid van jouw website met: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/
  • Vergeet de mobiele versie niet: de mobiele versie van je website is net zo belangrijk als de desktop versie. Omdat veel mensen op hun mobiel surfen, is het cruciaal om te controleren of je website correct werkt op mobiel. Test ook of jouw website snel genoeg laadt op een mobiel via de link hierboven.

2) Zorg dat je Linkbuilding Kennis Up-to-Date blijft

Het linkbuilding landschap kan plotseling veranderen als gevolg van een nieuwe update of regelgeving. Het is daarom belangrijk om op de hoogte te zijn van alle ontwikkelingen en veranderingen in linkbuilding. Het is ook belangrijk om de basisbegrippen van linkbuilding te kennen. Voor degenen die nieuw zijn op dit gebied, hebben we hieronder enkele belangrijke begrippen op een rijtje gezet:

  • Backlinks: Je weet al dat het belangrijk is dat andere websites naar jouw website verwijzen met een hyperlink. Deze links van andere websites worden backlinks genoemd. Zoals eerder vermeld, letten zoekmachines niet alleen op kwantiteit, maar ook op kwaliteit. Google kan nu ook zien of de linkende website relevante content heeft. Voor een natuurlijk linkprofiel is het waardevol om backlinks te krijgen van websites die te maken hebben met de inhoud van jouw website.
  • Linkwaarde: Elke keer wanneer een website linkt naar een externe pagina, geeft die website linkwaarde door. Je website ontvangt ook linkwaarde wanneer er naar jouw website wordt verwezen. Deze waarde is niet vast en is afhankelijk van de website en de context.
  • Nofollow/dofollow: Het is ook mogelijk dat een link geen linkwaarde doorgeeft door er een nofollow tag aan te koppelen. In sommige gevallen zijn links automatisch als nofollow ingesteld, dit zijn links op social media, in reacties onder blogberichten en veel online advertenties.
  • Anchor texts: De anchor text, ofwel ankertekst, verwijst naar het stukje tekst dat te zien is wanneer er wordt gelinkt naar een andere webpagina met een hyperlink. De anchor text is erg belangrijk om op te letten bij de uitvoering van je linkbuilding strategie. Anchor texts helpen zoekmachines namelijk deels met het bepalen van waar de verwezen pagina over gaat. Hierover leggen wij later meer uit in dit artikel: Tips om beter online gevonden te worden!

DA en PA

DA of PA: DA staat voor domain authority en PA voor page authority. De DA van een website wordt uitgedrukt als cijfer tussen de 1 en 100 en is een indicator van hoe goed de website scoort in zoekmachines. Over het algemeen scoren websites met een hoge DA score beter in zoekmachines dan die met een lage DA. PA wordt ook uigedrukt op een schaal van 1 tot 100, maar de PA is gericht op een specifieke webpagina. Als je meer wilt weten, vraag ons gerust naar nog meer uitleg over DA en PA. Tips om beter online gevonden te worden!

3) Ken je doel en/of doelgroep

Bij het opstellen van een linkbuilding strategie is het van belang om te beginnen met het schetsen van je doel en doelgroep. Bedenk waarvoor jouw website bedoeld is en hoe linkbuilding daar een bijdrage aan kan leveren. Maak het concreter door doelen te stellen die je binnen enkele maanden of jaren wilt bereiken. Wil je bijvoorbeeld hogere DA en PA scores behalen in zes maanden? Of gemiddeld tien externe links per maand op relevante websites laten plaatsen in het komende jaar? Houd je doelen voor ogen bij het opstellen van de rest van je linkbuilding strategie.

4) Kies de juiste linkbuilding tactieken

Er zijn diverse manieren om links te verkrijgen. Zo kun je direct in gesprek gaan met relevante partijen voor een samenwerking, maar ook speciale content creëren met linkbuilding in het achterhoofd. Welke tactiek de beste is, hangt af van de inhoud van je website, je budget en de hoeveelheid tijd die je erin wilt steken. Denk bijvoorbeeld aan de volgende linkbuildingmethoden:

  • Infographics: dit zijn informatieve illustraties waar vaak een combinatie van aantrekkelijke afbeeldingen en tekst in verwerkt zijn om op een pakkende manier informatie of data te presenteren.
  • Linkruil of gesponsorde content: Ga in gesprek met relevante partijen en vraag of ze geïnteresseerd zijn in het plaatsen van een link. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een relevante blog of als een kleine vermelding op een pagina. Dit kan in ruil voor een andere link, of tegen betaling.
  • Blog comments: Plaats reacties op relevante blogs met een link naar jouw website. Dit zijn weliswaar nofollow-links die niet direct van invloed zijn op de linkwaarde, maar helpen wel om een natuurlijk linkprofiel te creëren.

5) Het verkrijgen van een natuurlijk linkprofiel

Bij het creëren van een natuurlijk linkprofiel is het belangrijk om linkbuilding uit te voeren op een manier die niet lijkt alsof je actief achter links aanjaagt. Dit is één van de grootste uitdagingen van linkbuilding. Houd daarom rekening met de volgende zaken voor een gevarieerd linkbuilding tactiek:

  • Verkrijg backlinks van verschillende domeinen.
  • Zorg ervoor dat de backlinks afkomstig zijn van relevante partijen. Als je bijvoorbeeld een autobedrijf hebt, is een link van een autoblog veel relevanter dan een link afkomstig van een beautyblog.
  • Wissel do-follow links af met no-follow links. Ons advies is om te streven naar 10% no-follow links en 90% do-follow links.
  • Zorg ervoor dat je niet teveel backlinks in één keer krijgt, want dit kan gezien worden als spam.

Daarnaast is het belangrijk om variatie aan te brengen in de anchor teksten. Het gebruik van anchorteksten, ook wel linkteksten genoemd, is een discipline op zich binnen linkbuilding. Om het zo natuurlijk mogelijk te laten overkomen, is het belangrijk om verschillende soorten anchorteksten te gebruiken.

6) Verschillende soorten anchorteksten

Exacte match: Bij een “exacte match” komt het belangrijkste trefwoord van de pagina waarnaar wordt gelinkt exact overeen met de anchortekst. Bijvoorbeeld, de anchortekst “zoekmachineoptimalisatie” bij een verwijzing naar een pagina over zoekmachineoptimalisatie.

Partial Match: Bij een Partial Match Anchor Tekst wordt een deel van het focus zoekwoord van de pagina waarnaar gelinkt wordt deels teruggevonden in de Anchor Tekst. Bijvoorbeeld, de Anchor Tekst “optimaliseren van zoekmachines” voor een verwijzing naar een pagina over zoekmachine optimalisatie.

Branded: Branded Anchor Teksten bevatten de merknaam van de webpagina waarnaar gelinkt wordt. Bijvoorbeeld, de Anchor Tekst “Interwens” voor een verwijzing naar een pagina op interwens.nl.

Afbeeldingen: het is ook mogelijk om een pagina te linken via een afbeelding in plaats van tekst.

De ideale verhouding voor verschillende soorten anchor teksten is niet eenduidig te bepalen.

7) Blijf actief en profiteer van linkbuilding tools

Houd de kracht van linkbuilding in gedachten en blijf er voortdurend aan werken. Het kan even duren voordat de effecten van linkbuilding merkbaar zijn, maar voor de online vindbaarheid van je website is het van groot belang om regelmatig tijd te besteden aan linkbuilding. Je timing is zeer belangrijk. Teveel backlinks die te gelijk binnen komen is verdacht en wordt gezien als spam. Stel linkbuilding planning op waarmee je je linkbuilding kan timen. Het is ook verstandg om een linkbuilding tool te gebruiken die een overzicht biedt van alle nieuwe en verloren links naar je website, dit maakt de planning overzichtelijker. Tips om beter online gevonden te worden.

Tips om beter online gevonden te worden